حاصل اوقات

قدر وقت ار نشنـاسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل اوقات بریم (حافظ)

حاصل اوقات

قدر وقت ار نشنـاسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل اوقات بریم (حافظ)

توهم عاقل بودن!

 

یکی از حکمای اخیر که تصادفاً گذرشون به «تیمارستان» افتاده بود٬ اتفاق جالبی رو که اونجا براشون پیش اومده بود نقل می فرمایند که شنیدنش برای ارباب ذوق خالی از لطف نیست. من این قضیه رو از زبان یکی از علمای آذربایجان شنیدم (که البته تهرانی ها و اصفهانی ها ظاهراً دیگه ایشون رو از آذربایجان گرفتن و ما کمتر توفیق زیارت ایشون رو داریم) ایشون ماجرا رو اینجور تعریف می کنند که: وقتی وارد محوطه تیمارستان شدم دیدم دیوانه ها رو برای هوا خوری آوردن بیرون. من ابتدا از مشاهده حرکات این بندگان خدا و اعمالی که از اونها سر می زد خنده ام می گرفت ولی بعد بخاطر محروم بودنشون از نعمت عقل دلم به حالشون می سوخت. همینطور که ایستاده بودم و نگاه می کردم چشمم افتاد به یه بنده خدائی که یه گوشه از محوطه٬ عین آدمی که بخوان تیر بارونش کنند٬ دست و پاش رو با طناب یا زنجیر بسته بودند به ستون. می شد حدس زد که آدم خطرناکیه و اگه آزاد باشه ممکنه به اطرافیانش صدمه بزنه. رفتم جلو تا بیشتر از وضعیتش سر در بیارم. وقتی رسیدم کنارش و ایستادم تا توی صورتش نگاه کنم٬ صورتش رو از من بر گردوند. از این کارش تعجب کردم. رفتم و از اونور اومدم. ولی به محض اینکه باهاش روبرو شدم دوباره صورتش رو بر گردوند طرف دیگه! رفتم از پشت سرش اومدم جای اولم. ولی تا باهاش روبرو شدم این بار سرش رو انداخت پائین. اومدم ایستادم روبروش و خم شدم تا از پائین توی صورتش نگاه کنم. وقتی این کار رو کردم سرش رو بلند کرد و صورتش رو گرفت طرف آسمون! تعجب کردم. ولی یهو متوجه شدم که اشک از چشماش جاری شده. خیلی از این کاری که باهـــــاش کردم ناراحت شدم. وقتی این حالتش رو که سر به آسمـــون بلنـــــد کرده بود دیدم٬ با خودم گفتم حتمـــــــــاً داره تو دلش میگه: «خدایـــــــا ببـین کی رو بستن٬ کی آزاده؟!!»

قابل توجه کسانی که ادعا می کنن که عقل دارن! من یه موقعی به یه بنده خدائی گفتم برو کیفیت عمل به فلان مسأله رو توی توضیح المسائل بخون. بعد ازش پرسیدم که از کی تقلید می کنی؟ گفت: «از هیچکس! من از خودم تقلید می کنم. خدا این عقل رو برای چی داده پس؟! من هر چی رو که با عقلم جور در بیاد بهش عمل می کنم و اگه با عقلم جور در نیاد٬ اگه خدا هم بگه قبولش نمی کنم!!» دوستان اهل فضل می دونن که این تیپ افراد غالبـــــــــــاً آدمهای تحصیل کرده ای هم هستن و همین تحصیل کرده بودنشون معمولاً مزید بر علت٬ در نداشتن تعبد در برابر احکام شده. کاری به این قضیه و علل چنین موضع گیریی از جانب این افراد ندارم. مسأله اینه که من٬ روم نشد به اون بنده خدا بگم که آخه اول باید دید اصلاً تو عقل داری یا نه؟! اول این معلوم بشه٬ بعداً ببینیم احکام شرع با عقل تو جور در میاد یا نه؟! البته بین خودمون بمونه؛ این حرف رو نمیشه به کسی زد! چه اون کس در برابر احکام تعبد داشته باشه٬ چه نداشته باشه. کی حاضر میشه در پاسخ این سؤال که «آیا بنظر خودتون شما عقل دارین یا نه؟» بگه: «نه!» گمان نمی کنم کسی روی کره زمین پیدا بشه که به این سؤال جواب «نه» بده. همه٬ صالح یا فاجر٬ خوب یا بد٬ مطمئن هستند که عقل دارند ٬ خوبش رو هم دارند و از مال تو هم بیشتر دارن! حاشیه رفتم... توی این پست می خوام مطلب مهمی رو تا جائی که بلدم توضیح بدم که البته چون گریزی از رعایت اصول وبلاگ نگاری توی این وبلاگشهر بی در و پیکر (که یکیش خلاصه نویسی و رعایت حوصله تنگ بازدید کننده است) نیست٬ مجبورم مطلب رو دو تیکه اش کنم و یه مقدارش رو توی این پست بیارم و برای یه مقدار دیگه اش هم بعداً با اجازه دوستان اهل منبر٬ یه منبر جداگانه برم. 

 

*** 

اصلاً مطلب این قسمت رو همینجا تمومش می کنم! چون اگه شروع کنم و ناقص رها کنم ممکنه شبهه درست بشه و خودم هم بعداً نتونم جمعش کنم. فقط یه نکته و یه سؤال: نکته اینه که «عقل» یکی از مشاعر و جهاز وجودی انسانه و برخوردار بودن از اون برای ادامه حیات ضروریه. درست مثل بقیه مشاعر و جهاز وجودی بدن مادی انسان که هر کدوم خصوصیات آناتومیکی و فیزیولوژیکی تعریف شده و مشخصی دارند و برای کمک به ادامه حیات ظاهری انسان٬ وظایفی بر عهده شون هست و اگه اختلالی در فیزیولوژی یا آناتومی یکیشون مثلاً «ریه» بعنوان یکی از این جهاز٬ بوجود بیاد٬ امکان تنفس صحیح از انسان سلب میشه و نمیشه گفت که صاحب چنین ریه ای تنفس بی نقص داره٬ «عقل» هم اگه اختلالی در خصوصیات وجودیش پیدا بشه دیگه نمیشه گفت که صاحب اون «عقل» ‌از امکان «تعقل» درست برخورداره. حالا دعوا اینجا بوجود میاد که کسی حاضر نیست قبول کنه که این اختلال ممکنه برای عقل خودش پیش بیاد ولی همه اینو قبول دارن که عقل بعضی ها «درست کار نمی کنه» و عقل بعضی ها هم اصولاً کار نمی کنه!! کاری به این نداریم. فعلاً همون قبول فرض دوم برای بیان منظور ما کافیه. خب٬ من نکته رو (بدون حواشی بسیار ریز مربوطه) گفتم. حالا سؤال اینه که چه چیزی عامل اختلال یا بقول برو بچ «ارور» در عقل میشه و باعث میشه که عقل دیگه نتونه کار خودش رو درست انجام بده؟ البته وقتی گفته میشه که عقل به وضعی می افته که نمی تونه کار خودش رو درست انجام بده٬ منظور از «کار»٬ «دو دو تا چهار تا» رو فهمیدن نیست. عقل اگه سر جاش باشه یه کار مهمی رو باید انجام بده که در بیانی از امام سجاد (علیه السلام) به زیبائی هر چه تمام تر به اون اشاره شده. ایشان می فرمایند: «العقل ما عُبــِدَ به الرحمن» یعنی عقل آن است که بواسطه آن عبودیت خدا انجام بگیرد. خب دیگه زیاد کش ندیم مطلب رو. جواب سؤال رو انشاء الله خودمون در منبر بعدی با استفاده از آیات و روایات خواهیم داد. تا اون موقع٬ ارباب فضل رو به فکر در پاسخ این سؤال دعوت می کنیم! قربون دستتون٬ اگه کسی بتونه فیزیوپاتولوژی این مسأله رو هم توضیح بده٬ دیگه دربست مخلصش هستیم.

 

 

سلام الله و سلام ملئکته المقربین و المسلّمین لک بقلوبهم یا امیرالمؤمنین

...:::یکشنبه هر هفته بروزم:::...

 

نظرات 55 + ارسال نظر
آیدین یکشنبه 18 آذر 1386 ساعت 05:44 ق.ظ

اول

سمیه یکشنبه 18 آذر 1386 ساعت 06:31 ق.ظ http://letsthinktogether2.blogfa.com

جالب بود.
تا هفته بعد باید تو فکر بود.

ممی یکشنبه 18 آذر 1386 ساعت 08:46 ق.ظ http://www.montagem.blogfa.com

...اعلمی با تأکید بر جایگاه رفیع انتقاد در اندیشه اسلامی و آموزه‌های ائمه معصومین(ع) در این زمینه گفت: خاتمی که سهل است، حتی اگر امام حسین(ع) هم کابینه تشکیل دهد، بر اساس معیارهایی که دارم، چون قسم خورده‌ام که از حقوق ملت، قانون اساسی، منافع ملی و اسلام دفاع کنم، اگر این کابینه هم از معیارهای تدوین شده در قانون اساسی که مبتنی بر معیارهای اسلامی است، عدول کند، کابینه ی امام حسین را هم به مجلس می اورم وانتقاد می‌کنم. همان طور که در دولت علی(ع) هم افراد مانند زیاد بن‌ابیه و دیگران مسؤولیت داشتند و علی(ع) باآنان برخورد کرد.

اعلمی افزود: بر اساس قانون اساسی، فقط مقام رهبری نظام جمهوری اسلامی است که می‌تواند در مواردی که به مصلحت کشور می‌داند با اعلام حکم حکومتی و بیان این‌که این امر به مصلحت کشور و منافع ملی است، خواستار امری شود و ما هم خود را ملزم به اطاعت می‌دانیم، ولی در غیر این مورد ما هیچ‌کس را فوق انتقاد نمی‌دانیم.
...

اگر انحرافی در کابینه امام حسین (علیه السلام) بود، خود امام گوش شخص خاطی را قبل از آقای اعلمی می پیچاندند و نوبت به ایشان نمی رسید. امام حجت خداست و حجت خدا با خدا پیمان دارد و با کسی شوخی ندارد.
ما هم فهمیدیم که آقای اعلمی چه می خواسته بگوید ولی از آبروی امام حسین (ع) خرج کردن برای اینکه وانمود شود من فرد دلسوزی هستم و ابا از کسی ندارم و ملاحظه هیچکس را نمی کنم کار درستی نیست. آقای اعلمی یه مقدار گویا جو گیر شدن که اینطوری فرمودن.
یاشاسین تبریزی

ایمان یکشنبه 18 آذر 1386 ساعت 11:16 ق.ظ http://shifteghan-e-khedmat.blogsky.com

بسم رب الشهدا والصدیقین
در این که عقل ما ناقص است شکی نیست.هیچ عقلی کامل نیست.عقل کل و کامل خداست.
متأسفانه این جور آدم ها که نماز می خوانند و احکام دین را رعایت می کنند ولی موضوع تقلید را قبول ندارند زیادند.و در اطراف خود من هم وجود دارند من حتی از یکی شان شنیدم که می گفت من مجتهد خود هستم و به این درجه رسیده ام!
به ما سر بزن. یا حق

دانشجوی هرز افراطی یکشنبه 18 آذر 1386 ساعت 02:40 ب.ظ http://www.azad-qom.blogfa.com

به نام خدا آرامبخش دلها
سلام
حاج آقا مگه شما ضامن بهشت و جهنم بقیه هستی ؟ فقط ما حق دخالت در امور کائنات رو داریم . چه مردم اجتهاد ما رو قبول بکنن چه قبول نکنن . مگه مردم قراره اشتباه نکنن ؟ مگه همه معصوم هستن ؟ خب خیلی ها هم سوتی میدن . ولی بدانید و آگاه باشید که فقط ما . چرا ؟ چون عاقل هستیم . اگر کسی منکر ما بشه یعنی اینکه مجنونه . میگی از کجا معلوم که ما عاقلیم ؟ باید عاقل باشی تا بفهمی . به عبارت دیگه وقتی عاقل هستی که در برابر حرف ما چون و چرا نکنی . مادامی که بخواهی از عقلت استفاده کنی مجنون و دیوانه حساب میشی . اونوقتی سر عقل میای که عقلتو کنار بزاری. فهمیدی چی گفتم ؟

عابد یکشنبه 18 آذر 1386 ساعت 03:58 ب.ظ http://negaheman.blogsky.com/

سلام
با وبلاگ شما زمانی که دنبال مطلبی از آیت الله شجاعی می گشتم آشنا شدم .
از مطالب تان اکثر اوقات لذت میبرم ، (البته این را هم از او بدانید ...)
سوالی داشتم : چطور می شود مباحث اخلاقی و یا سخنرانی آیت الله شجاعی رو پیدا کرد ، من یک کتاب از ایشان دیده ام ولی بیشتر توسط مباحث رادیو معارف ایشان با ایشان آشنا شدم ...
از لطفی که می کنید بسیار ممنونم
موفق و پیروز باشید .
عابد

تهانی یکشنبه 18 آذر 1386 ساعت 04:54 ب.ظ http://www.tahani.parsiblog.com

یا رفیق!
من همیشه به دیوانه ها حسادت کرده ام. چون سوال نمی شود از آن ها....
این حرف بعضی ها را که می گویند عقل نسبی است قبول ندارم. (منظور از بعضی ها ابدا پائلو کوئلیو نیست!!!) اصلش چیزهایی مثل حق و عقل مطلق اند. عشق هم!
یا علی مددی!

روشنگر یکشنبه 18 آذر 1386 ساعت 05:55 ب.ظ http://shiaanswers.blogfa.com

باسلام
دوست عزیز،
از اعلام آمادگی شما متشکرم.
و اما توضیحات بیشتر:
نوشته زیر دومین پستی بود که بر روی وبلاگم قرار دادم:
.............................
با شدت گرفتن تبلیغات فرقه ساختگی وهابیت علیه شیعیان٬ اخیرا کتابی با عنوان «سوالاتی که باعث هدایت جوانان شیعه شد» در مراسم حج در بین ایرانیان و شیعیان توزیع شد که حاوی سوالاتی در رد! تفکرات شیعه است.
البته مانند اسم مضحک و بچه گانه این کتاب٬ سوالاتی هم که در آن مطرح شده اند عجیب و بعضا مضحک و بدون سند و دروغین و اتهام می باشند ولی به هر حال سعی می کنم به امید خدا تا آنجا که در توانم باشد و وقت داشته باشم٬ پاسخ این سوالات را در اختیار جویندگان حقیقت قرار دهم.
موفق باشید.
...........................

البته فعالیت این وبلاگ منحصر به کتاب مذکور نمی شود ولی با پاسخگویی به سوالات مذکور که بعضا در ذهن برخی از هم مسلکان شیعه هم وجود دارد، بخش موثری از هدف وبلاگ که همان روشنگری در مورد فرقه وهابیت است تامین می شود.
سوالات را به تدریج در اختیار شما قرار خواهم داد.(لطفا آدرس ایمیل!) البته از حسن سلیقه شما در استفاده از دیگر مطالب مفید و مرتبط نیز استقبال می کنم.
ذکر 2 نکته را در رابطه با پاسخ گویی لازم می دانم:
1- پاسخ ها باید کاملا مستدل و علمی و به دور از تعصب و احساسات باشند.(برای پاسخ گویی می توانید از کتاب ها یا سایت های معتبر شیعی یا مشورت با متخصصان یا نظر علمی خودتان استفاده کنید)
2- پاسخ ها تا حدی که به اصل مطلب خدشه وارد نشود، "خلاصه" باشند.(خیر الکلام ما قل و دل) اگر احساس می کنید پاسخ کاملتری هم برای یک سوال لازم است آن را در بخش "ادامه مطلب" یا در پست دیگری قرار دهید.(بعد از قرار دادن خلاصه)
از رسمی نویسی و زیاده گویی خود عذر می خواهم! برای پاسخ دادن به سوالات شما و یاری رساندن در اجرای هر چه بهتر این وبلاگ درخدمتم.
من بعد از پاسخ نهایی شما نام کاربری حدید را برایتان ارسال می کنم.
پاینده باشید
یا علی

عهد یکشنبه 18 آذر 1386 ساعت 08:24 ب.ظ http://kojaekhoda.blogfa.com

سلام
زیبا بود ولی کامل مطالعه نکردم در فرصت مقتضی حتما می خونم
موفق باشید

اهلبیت علیهم السلام یکشنبه 18 آذر 1386 ساعت 09:43 ب.ظ http://ahlebeitas.blogfa.com

به نام خدا
سلام
از بازدیدتون از وبلاگ اهلبیت علیهم السلام متشکرم

ٌٌصراط یکشنبه 18 آذر 1386 ساعت 10:01 ب.ظ http://114serat.blogfa.com

با سلام و احترام خدمت دوستم خوبم!
آقا! بالاخره بروز شدیم....خوشحال می شم سری بزنید...نظر یادتون نره

موفق و پیروز باشید

قاسمی یکشنبه 18 آذر 1386 ساعت 10:48 ب.ظ http://nanchicoyedin.blogfa.com

سلام
من خیلی دوست داشتم جواب سوال رو بدم ولی به دلیل اختلال عقلی گیج شدم و فعلا فقط می تونم بگم ایول لکم یا اخی ؛
ما محکم پای منبرتون ایستادیم و منتظر بقیش هستیم
.
.
.
یا علی
دعامون کنید

الهدی یکشنبه 18 آذر 1386 ساعت 10:56 ب.ظ http://al-hodaa.persianblog.ir

سلام علیکم.
بنده چون در این زمینه شدید لنگ می زنم منتظر منبر شما هستم برای یادگیری.(البته امیدی به ما نیست که سر عقل بیاییم)
یا این مصرع افتادم :
؛؛؛سر عقل آمده هر بنده که دیوانه توست ؛؛؛
و اما
عجیبه که من برای هر پست شما فقط یک بار می توانم کامنت بگذارم!!
برای پست قبلی چند بار دیگر هم آمدم اما نشد.
به حساب بی توجهی ما نگذارید.
یاعلی.ع.

پریزاد یکشنبه 18 آذر 1386 ساعت 11:09 ب.ظ http://zehneziba16.blogfa.com

چرا معرفی وبلاگتونو انقد قلمبه سلمبه نوشتین؟
یاحق.

یوسف دوشنبه 19 آذر 1386 ساعت 12:03 ق.ظ http://haloa.persianblog.ir

سلام احمد جان !
از اون اول اولا به من هم می گفتند « بیا دیوانه شو دیوانگی هم عالمی دارد » .. اما منِ دیوانه قبول نمی کردم :(
ما هم همون اعتراف خانم الهدی را مو به مو تکرار می کنیم ..
اینکه : ( بنده چون در این زمینه شدید لنگ می زنم منتظر منبر شما هستم برای یادگیری. . . البته امیدی به ما نیست که سر عقل بیاییم )
عقل سیاسی کجا و عقل نظری کجا ( پوزخند ؛ شما نیشخند ببینید ! )

محمد(بی تو چه کنم) دوشنبه 19 آذر 1386 ساعت 01:12 ق.ظ http://www.8841424344.persianblog.com



سلام
بیا و ببین که چگونه در خواب عمیقی فرو رفتم.........
منتظر حضورت هستم........
یاحق

نرگسی دوشنبه 19 آذر 1386 ساعت 06:47 ق.ظ http://nargesi.blogfa.com

سلام

آقا عقل کیلو چنده !

دل نیز در عبودیت خدا ید طولایی داره ... ما که با عقل کاری نداریم خوشبختانه !

عجالتا این شعر زیبای خانم پروین اعتصامی رو تحویل بگیرید :

گفت با زنجیر در زندان شبی دیوانه‌ای
عاقلان پیداست کز دیوانگان ترسیده‌اند

من بدین زنجیر ارزیدم که بستندم به پای
کاش می پرسید کس ، کایشان به چند ارزیده‌اند

دوش سنگی چند پنهان کردم اندر آستین
ای عجب! آن سنگ ها را هم ز من دزدیده‌اند

سنگ می دزدند از دیوانه با این عقل و رای
مبحث فهمیدنی ها را چنین فهمیده‌اند

عاقلان با این کیاست ، عقل دوراندیش را
در ترازوی چو من دیوانه‌ای سنجیده‌اند

از برای دیدن من ، بارها گشتند جمع
عاقلند آری ، چو من دیوانه کمتر دیده‌اند

جمله را دیوانه نامیدم ، چو بگشودند در
گر بد است ایشان بدین نامم چرا نامیده اند ؟

کرده‌اند از بی هشی بر خواندن من خنده‌ها
خویشتن در هر مکان و هر گذر رقصیده‌اند

من یکی آئینه‌ام کاندر من این دیوانگان
خویشتن را دیده و بر خویشتن خندیده‌اند

آب صاف از جوی نوشیدم ، مرا خواندند پست
گر چه خود ، خون یتیم و پیرزن نوشیده‌اند

خالی از عقلند ، سرهایی که سنگ ما شکست
این گناه از سنگ بود ، از من چرا رنجیده‌اند

به که از من باز بستانند و زحمت کم کنند
غیر ازین زنجیر گر چیزی به من بخشیده‌اند

سنگ در دامن نهندم تا در اندازم به خلق
ریسمان خویش را با دست من تابیده‌اند

هیچ پرسش را نخواهم گفت زین ساعت جواب
زانکه از من خیره و بیهوده ، بس پرسیده‌اند

چوب دستی را نهفتم دوش زیر بوریا
از سحر تا شامگاهان ، از پی اش گردیده‌اند

ما نمی پوشیم عیب خویش ، اما دیگران
عیب ها دارند و از ما جمله را پوشیده‌اند

ننگ ها دیدیم اندر دفتر و طومارشان
دفتر و طومار ما را ، زان سبب پیچیده‌اند

ما سبکساریم ، از لغزیدن ما چاره نیست
عاقلان با این گران سنگی ، چرا لغزیده‌اند

...

شاد باشید

علی دوشنبه 19 آذر 1386 ساعت 07:13 ق.ظ

وبلاگ خوب و مفیدی دارید. فکر میکنیم چشم.

aydin دوشنبه 19 آذر 1386 ساعت 10:21 ق.ظ

.tell her! no problem. you are the Z.Z one.not me

ٌٌصراط دوشنبه 19 آذر 1386 ساعت 11:10 ق.ظ http://114serat.blogfa.com

با سلام و احترام خدمت دوست عزیزم!
ممنون از اینکه سر زدید و لطف کردید و نظر دادید
دوست عزیز! من در مقاله خود تلاشم این بود که اقوال در مسئله رو بیان کنم و نه اینکه نظر خودم را بنویسم.(البته ما کسی نیستیم که بخواهیم نظری داشته باشیم چرا که در تفسیر قرآن باید به احادیث و آیات دیگر تسلط داشت) ولی شاید آنچه را که من می پسندم همان حرف شما باشد البته با اضافاتی که خوبی این آدرس رو مطالعه کنید http://quran.al-shia.com/fa/id/16/item/almizan/j13/almiza08.htm#link113ولی به هر حال ممنمون و من هم یه دو سه خطی به مطلبم اضافه کردم تا معلوم شود ما فقط نقل اقوال کردیم

موفق و پیروز باشید

naser دوشنبه 19 آذر 1386 ساعت 11:33 ق.ظ http://moosavifar.blogfa.com/

ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی

دل بی تو به جان آمد وقت است که بازآیی

سلام
خسته نباشید
از وبلاگ شما دیدن کردم
خیلی مطالب خوبی نوشته بودی
امیدوارم که همیشه فعال و فعالتر باشی
به من هم یه سری بزن
خوشحال می شم

الف.میم دوشنبه 19 آذر 1386 ساعت 04:35 ب.ظ http://atayekasir.persianblog.ir

به نام خدا
بحث خوبی رو شروع کردین. پیشنهاد می کنم در ادامه بحث عقل، حدیث جنود عقل و جهل رو هم بیارین تا به صورت کامل برامون مشخص بشه که عقل چیه.
عطای کثیر هم به روزه.
التماس دعا

امین دوشنبه 19 آذر 1386 ساعت 05:03 ب.ظ http://Www.1sib.persianblog.ir

ما هم قبلا یکشنبه ها می رفتیم بتکده. نشد؛ کم آوردم؛ حیف.
از این داستان بالا قشنگ میشه یه مینی مال قشنگ در آورد

شوق پرواز دوشنبه 19 آذر 1386 ساعت 05:29 ب.ظ http://shoghparvaz.blogfa.com/

هوالرحمن
سلام
موضوع جالب و مفیدی رو شروع کردید. دستتون درد نکنه
درسته ! اشکال از همین برداشت غلط از عقل و عاقلیه ! و اینکه همه مون شدیدا احساس عاقلی می کنیم اما ....

و اما اینکه چه چیزی عامل اختلال عقل میشه و....؟ اون هم عقلی که باید بواسطه اون عبودیت خدا انجام بشه...
شاید دقیق ندونم چه عواملی ..ولی مواردی که در حال حاضر به ذهنم می رسه رو می نویسم :
به نظرم گاهی اوقات علمی که داریم می تونه خودش حجاب بشه ...یعنی بواسطه اینکه مقداری سطح علمی مون بالا رفت احساس عالم بودن بهمون دست میده و اینکه می تونیم نظر کارشناسی بدیم در همه زمینه ها ! ( نمونه اش رو زیاد می بینیم )
فکر می کنم اغلب ما نفس سرکشمون رو هنوز رام نکردیم ...و منشا برخی از حرفهای به ظاهر عاقلانه مون ! در واقع عقلمون نیست ...

یه سری مسائل دیگه هم به ذهنم می رسه از جمله عادت به خیلی از اشتباهات ریز و بزرگ در طی عمرمون تا حالا ...طوری که شاید دیگه اونقدر که باید قبحشون رو درک نمی کنیم ...و...

اگه باز هم از این تراوشات ذهنی (!)مطلب جدیدی به نظرم رسید می نویسم !! و منتظر ادامه منبرتون هم هستم!
:دی

التماس دعا
در پناه حضرت حق

سمیرا دوشنبه 19 آذر 1386 ساعت 06:16 ب.ظ http://my-life.persianblog.ir

باید منتظر بقیه اش هم باشیم. منم طرفدار حزب عقلم. به هر حال هر کس به اندازه ی خودش هست.

یک طلبه دوشنبه 19 آذر 1386 ساعت 06:31 ب.ظ http://1talabeh.persianblog.ir

سلام!
اتفاقا امروز سر کلاس کلام بحث عقل و دین بود استاد همین موضوع که هر کسی اعتقاد داره خدا به اون عقله رو داده ، خوبش رو هم داده، از همه هم بیشتر داده رو گفت! می گفت این تنها موردیه که همه اتفاق نظر دارند روش! از بدبخت
ترین آدما تا خوشبخت ترینشون.
من فکر می کنم وقتی ذهن دچار اختلال میشه که مخالف طبیعت عمل کنیم، و هر گناهی مخالف طبیعته به نوعی!
من خودم که اینطوریم، این مواقع قاطی می کنم، اراجیف می بافم و قس علی هذا.(پا منبری بود والا ما هم همچون باقی دوستان منتظر منبرتون هستیم!)
یاعلی!

الهه دوشنبه 19 آذر 1386 ساعت 06:53 ب.ظ http://www.aghazerah.parsiblog.com

سلام
بیچاره اون....دلم واسش خیلی سوخت مخصوصا اون موقعی که سرش رو بلند کرد و به آسمون نگاه کرد و اشک ریخت ...واقعا....
در مورده اون آدم هایی که میگن من هرچی عقله خودم میگه و هر چی هم که خدا بگه کاری ندارم...واقعا آدم شرمش میاد مخصوصا بیشتر از این شرممون میاد که به قوله شما بیشترشون هم تحصیل کرده هستند و این حرفشون رو به حسابه سوادشون می دونند....حالا بدیش اینه که نمی تونیم بهشون بگیم ای بابا اصلا تو عقل.....راست میگیدا ...به نظره من هم هیچ کس پیدا نمیشه که بگه نه بابا من عقل ندارم پس اگه این طوری باشه دنیا باید گلستان شود...
خلاصه خیلی خوب کردید که بقیه اش رو می خواهید در پست بعدی بگید اخه این وبلاگشهر خیلی شلوغه و ما تقریبا دوست داریم به بیشتر خونه های این شهر سر بزنیم اگه بخواهیم توی خونه ی هر کدومشون این همه بمونیم و پای منبر بشیم فکر نکنم من یکی بتونم از همه ی مطالب منبر بالا رفته ها استفاده کنم
خب پرسیده بودید که چگونه میشه که این عقل یوهو ارور می ده و از کار می افته من فکر کنم اونقدر به این مخ فشار میاد و اونقدر جوش و حرص می خورن که یوهو اون سیم میم های توی مغز به هم اتصالی می کنه و....
ولی راستش این فرضیه ی منه ولی اگه می خواهید بیشتر اطلاعات کسب کنید به نظره من از یک دکتر پرسیده بشه بهتره!!!! من خودم هم بعضی از سوالات این گونه که مربوط به دکترا میشه و ذهنم رو خیلی مشغول می کنه میرم و می پرسم بدون هیچ خجالتی...خوبه..مگه نه؟
دعام کنید
ممنونم
یا حق.......

این با مزه ترین جوابی بود که تا حالا به سوالی که مطرح کردم داده شده!! ممنون از جوابتون. انشاء الله جواب قرآنی و حقیقی سوال رو تو پست هفته آینده خواهم داد.

شبیخونی ها دوشنبه 19 آذر 1386 ساعت 07:06 ب.ظ http://www.shabikhoon1.blogfa.com

علیک سلام برادر احمدرضا
شرمنده از اینکه به روز نیستیم و شما چندین بار سری زدید ولی ما ...........
نمی دونم تو مایه های کارهای فرهنگی و به قول شبیخونی ها جبهه فرهنگی انقلاب هستید یا نه ؟
ما تو اصفهان با گروه ها و مراکز و بچه های مختلفی مرتبط هستیم و سرو کله میزنیم و طبیعتاً باید به همه هم جوابگو باشیم پیگیر برنامه ها
باور بفرمائید که واقعاً بعضی مواقع خودمون هم برای خودمون و درس و .... وقت کم می یاریم دیگه وبلاگ نویسی رو که دیگه بی خیالش
واقعاً برادر تبریزی سرمون شلوغه
اما با این حال بعضی از مطالب تون رو خوندم ، یه انتقاد و پیشنهداتی دارم که ان شاءا... سر فرصتی دیگر و در مجالی دیگر عرض خواهم کرد
گفته بودید که .................. چنان پاتکی از بچه های اصفهان بخورید که تو جبهه واقعی اش هم نخورده باشید،
تو جبهه هم اگه تک و پاتک ها بدون گرای دقیق و هدف گیری مشخص باشه می دونید که چی میشه ، نیروها و امکانات هرز میره و ..... به جاش و به وقتش اون پاتک ها رو خواهیم زد
خیلی مشتاق هستم ببینم نظرتون درباره ما و بچه ها و فعالیت ها و نوشته هام چیه ؟؟ چون تا حالا با تبریزی ها مرتبط نبودیم و نمی دونیم تو چه مایه هایی هستند و خط فکری شون چیه و .........
التماس دعا
یاعلی

خانم معلم سه‌شنبه 20 آذر 1386 ساعت 12:49 ق.ظ

ممنون از دسته گلتون
مخصوصا که همش رز قرمز بود
یاد دوران ...... افتادم
یادش بخیر
دیگه از اون خبرها نیست!!!!!!!

نادر چهاردهی سه‌شنبه 20 آذر 1386 ساعت 07:42 ق.ظ http://www.stabfa.coo.ir

سلام.از اینکه مارا مورد محبت خود قراردادید ممنونم.امیدوارم با ارتباط بیشتر الکترونیکی بتوانیم از تجربیات وحرفهای مفید شما استفاده کنیم آنهم در زمانه ای که لهو ولعب وبازیگرایی وبازیچه گرایی تمام عالم را احاطه کرده است در ضمن اگر به سایت دیگر ما هم سری بزنیدبرما منت خواهید گذاشت-www.moje8.coo.ir

فصل سکوت سه‌شنبه 20 آذر 1386 ساعت 11:56 ق.ظ http://yaas2007.parsiblog.com

باسلام
شهادت جانسوز حضرت جواد الائمه علیه السلام بر شما تسلیت باد .
متاسفانه من هم از این افراد دیده ام که ادعای عقل کلی دارند .
با تشکر

[ بدون نام ] سه‌شنبه 20 آذر 1386 ساعت 01:17 ب.ظ

سلام
در خواست : وزیر محترم جهاد کشاورزی استیضاح باید گردد.
دلیلش تو وبلاگ کابینه است.
استیضاح
استیضاح
استیضاح
اقای احمدرضا یک شلکک برای این اینجا نصب کنید ادم در رنج و زحمت می افته
استیضاح حق مسلم ماست.

موفق وموید باشید .یاعلی دوست بینام شما

[ بدون نام ] سه‌شنبه 20 آذر 1386 ساعت 05:00 ب.ظ

سلام اقای احمدرضا بیضائی
وقت بخیر
۱- توی این همه مطلب که زحمت کشیدی ونوشتی من کاملا بیلمز هستم .
۲-تعریفی که در مورد عقل کردی خیلی دنبالش گشتم اما متاسفانه کمتر معنیشو فهمیدم
۲- تفاوت دیوانگی و عاقلی در چیست؟ به چه کسی دیوانه می گیم به چه کسی عاقل من خیلی منتظر ماندم که دوستان دیگری پیدا بشند توضیحی بدهند ویا سوالی مطرح کنند اما متاسفانه نشد . زیر پای من هم یک جنگل چنار سبز شده .
با تعریفی حضرتعالی کردید همه به نوعی نیمه عاقلیم
یعنی عقلانیت ادم نسبی هم هست ؟
۳- در مورد تقلید گفته بودید که باید قول بدید در این مورد هم مطلب بنویسید. خیلی ذهنمو مشغول کرده.
۴- سوالاتم زیاده و از حوصله اینجا خارج تا کسی اعتراضی نکرده بهتره که کات کنم.
بی نام


بشری سه‌شنبه 20 آذر 1386 ساعت 08:17 ب.ظ http://boshraa.persianblog.ir

سلام علیکم.
شرمنده کردین ما را . لطف کردین و گرنه نه قلم ما اینقدر خوب هست و نه خود ما. فقط داریم ادا درمیاریم. همین :(

عاشق سه‌شنبه 20 آذر 1386 ساعت 09:20 ب.ظ http://ba-eshgh.persianblog.ir

من به شخصه ترجیح می دم عاشق باشم تا عاقل اونم به این معنا

فاطمه سادات سه‌شنبه 20 آذر 1386 ساعت 10:19 ب.ظ http://monila.blogfa.com

سلام
ممنو که سر زدید
کاشکی به توتنم به کلام شهید علم الهدی عمل کنم
که می فرماید: ما عاقلانه فکر می کنیم وعاشقانه عمل می کنیم.
از شما و تمام دوستان درخواست داشتم که برای شفای پدرم دعا کنن یک هفته بیهوشه و دکترا فقط می گن براش دعا کنید
تا انشاالله بهوش بیاد
به علت مشکلات معلوم نیست کی به روز کنم
به امید ظهوره مهدی فاطمه

سبحان سه‌شنبه 20 آذر 1386 ساعت 10:30 ب.ظ http://www.sobhan86.parsiblog.com

سلام حاج آقا التماس دعا.
ببخشید. یه روز دیر شد.گرفتاری دنیاست دیگه.هرچند نصفه های مطلبت خسته شدم ولی تا آخرش رو خوندم و اصلا پشیمون نیستم.راستی اون دیوونه چرا گریه می کرد؟

اهلبیت علیهم السلام سه‌شنبه 20 آذر 1386 ساعت 10:47 ب.ظ http://ahlebeitas.blogfa.com

به نام خدا
اگه مایل به تبادل لینک بودی خبرم کن
یا علی

سه نقطه سه‌شنبه 20 آذر 1386 ساعت 10:54 ب.ظ http://3noghte.blogfa.com

سلام عزیز... خوبی؟

خسته شدم تا اومدم این پایین نظر بدم...

ماشاءالله...!!!

سلام برادر ....
از بابت تاحیرم عذر میخوام...
میام سر فرصت می خونم ...
یا علی...
در ضمن این دوست عزیز بدون نام هم الحق و الانصاف این سوال آخریش قشنگ بود....
مرز بین دیوونگی و عاقل بودن !
الحق که کلی نکته در این سوال نهفته هست ...

با سلام و با اجازه اهالی منبر!
باید روی احادیث اهلبیت (علیهم السلام) تدبر کرد. مرز بین دیواگی و عاقل بودن رو حدیث امام سجاد (علیه السلام) مشخص کرده. «العقل ما عبد به الرحمن» یعنی کسی عاقله که عقلش او رو به عبودیت خدا در آورده باشه. باید دید هر کسی چقدر در عبودیت خداست. طبق حدیث معصوم (ع) ملاک عقل بندگی خداست که البته حدیث مذکور از تائید قرآن هم بر خورداره که به اون اشاره خواهم کرد. معنی عبودیت هم که انشاء الله روشنه (ایاک نعبد) و کمترین مرتبه در عبودیت خدا٬ آزاد بودن از قید تبعیت از هوای نفسه. دیوانه کسی است که در عبودیت خدا نیست و چنین کسی در واقع از عقل به معنی کلمه برخوردار نیست. تکرار می کنم: عقل به معنی کلمه در بیان معصوم (ع) اونیه که انسان رو به عبودیت خدا در آورده باشه و الا عقل هر کافر و مشرکی هم «دو دو تا چهار تا» رو می فهمه. قرآن کریم در آیه ۱۳۰ سوره بقرة بر این مطلب صحه گذاشته: «و من یرغب عن ملة ابراهیم الا من سفه نفسه» یعنی «چه کسی جز آنکه عقل ندارد (من سَـفـِهَ نفسه) از دین ابراهیم رو بر می گرداند؟» دین ابراهیم عبارت از عبودیت محض و تسلیم محضه «و اذ قال له ربه اسلم قال اسلمت لرب الالمین» و شعارش «انی لا احب الافلین»... هر کس به این دین بود و حب چیزهای افول کننده در دل نداشت ازش التماس دعای مخصوص داریم! در پست بعد علت اینکه چرا عقل امثال حقیر از کار اصلی خودش باز مونده و ما هنوز در عبودیت خدا در نیومدیم رو توضیح خواهم داد انشاء الله.
زیاده جسارت شد...
احمدرضا بیضائی

با استیضاح موافقم :ی

[ بدون نام ] چهارشنبه 21 آذر 1386 ساعت 12:39 ب.ظ

سلام
خدا تعداد بازدید کنندگان را زیاد فرماید.
استاد ثریا تا زمین فاصله است از انجا تا اینجا . وقتی هم می رسی پایین یادت میره چه می خواستی بپرسی ای بابا.
فعلا تا یادم بیاد پاینده باشید.
یا علی

[ بدون نام ] چهارشنبه 21 آذر 1386 ساعت 02:46 ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم ایاک نعبد و ایاک نستعین
می‌خواهم زبان خامه را به سینه کاغذ آشنا کنم و نقشی از رخ آن زیبا را بر این سینه سفید منقّش کنم؛ اما قلم را توانایی این کار نیست. کاغذ را تحمل این نقش نیست.
می‌خواهم امواج خروشان احساس را به مهار عقل در زندان تن محبوس کنم؛ اما عقل را توان به بند کشیدن دل نیست. تن را قدرت نگه داشتن روح نیست.
پاینده باشید در پناه حق.

[ بدون نام ] چهارشنبه 21 آذر 1386 ساعت 02:47 ب.ظ

فرازهای از وصیت نامه بسیجی شهید محمدرضا مهرپاک بود که بی ارتباط با موضوع امروز شما نبود. پاینده باشید. در پناه حق

لوءلوءالمنثورا چهارشنبه 21 آذر 1386 ساعت 08:02 ب.ظ http://www.loloanmansoora.blogfa.com

به نام خدا
سلام

متنتونو خوندم
از اینکه خبر ندادین ممنون!
بله

خواهش میکنم یه ریزه متن کوتاه تر بنویسید

دیگه این روز خجسته رو به شما و همه ی دوستان این وبلاگ تبریک میگم

در پناه حق شاد باشید.

لعل چهارشنبه 21 آذر 1386 ساعت 08:22 ب.ظ http://laal.parsiblog.com

درود بر شما !
ممنون از تشریف فرمایی شما به لعل سلسبیل و ممنون تر از نظر پر ملات و پر محتوای شما !
چون یه کمی تعریف توی اون نظر زیاد بود بنده جایز نمی بینم که پیاز داغش رو زیاد تر کنم ولی خوشحالم که با من هم عقیده هستید .
وبلاگ شما رو مورد مطالعه قرار می دم و ان شالله و اگر عمری باقی بود نظر خودم رو می گم .

مانا باشید .
یا علی مددی.

شوق پرواز جمعه 23 آذر 1386 ساعت 12:15 ق.ظ http://shoghparvaz.blogfa.com/

هوالرحمن
سلام
دلنوشته های شوق پرواز به روز شد
با قسمت اول از صحبت های جناب حجت الاسلام دکتر آکوچکیان در رابطه با معنی داری زندگی

در پناه حضرت حق

فا-عین جمعه 23 آذر 1386 ساعت 11:40 ق.ظ http://mashgh.blogfa.com

سلام. جسارتا شما الان همینجور دارید خجالت می برید ؟ از باب حاصل اوقات و اینها ...
اونوقت این فصل کلاس آموزشی جهت عموم نداره؟

متولد ماه مهر جمعه 23 آذر 1386 ساعت 03:54 ب.ظ http://motevalede-mahemehr.blogfa.com

میشه بپرسم: فیزیو چوپولوژی؟!؟
نوشته ی جالبی بود.
با مطلبی با عنوان:
"دوست, دوست داری؟!"
به روزم.

هنر گام زمان جمعه 23 آذر 1386 ساعت 08:06 ب.ظ http://www.rafieemh.blogfa.com

آقا کارت خیلی درسته ها
من بعد پای ثابتتم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد